Development of a sports injury aid and treatment handbook for high school students

Boby Helmi, Rinaldi Aditya, Lusiana Lusiana

Abstract


(English)

This research aims to create a pocketbook for students that focuses on Sports Injury Relief and Treatment in schools. This study is development research based on the Borg and Gall design involving four validators: user lecturers, therapists, massage experts, and media experts. Small scale trial with four students and a large scale with 25 students. The data collected for this research was collected through implementation tests and expert assessments carried out through questionnaires, as well as competency tests carried out through descriptive data analysis. Researchers used 8 out of 10 steps, namely identification of potential and problems, collection of materials, product design, product creation, validation by material experts and media experts, product revision, final product, and limited trials. The subjects in this research were class XI students at Tunas Pelita High School, Binjai City. Small group trials showed that this pocketbook was quite adequate with material at 60%, language readability at 50%, and presentation of the book at 55%. Large group trials showed that this pocketbook was feasible with the material at 87%, language readability at 91%, presentation of the book at 90%, and appearance of the book at 91%. Overall, this paperback is considered decent


(Indonesian)

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk membuat buku saku bagi siswa yang berfokus pada Pertolongan dan Perawatan Cedera Olahraga di sekolah. Studi ini adalah penelitian pengembangan berdasarkan desain Borg and Gall yang melibatkan empat validator: dosen pengguna, ahli terapi, ahli massage, dan ahli media. Uji coba skala kecil dengan empat siswa dan skala besar dengan 25 siswa. Data yang dikumpulkan untuk penelitian ini dikumpulkan melalui uji pelaksanaan dan penilaian ahli yang dilakukan melalui lembar kuesioner, serta uji kompetensi yang dilakukan melalui analisis data deskriptif. Peneliti menggunakan 8 dari 10 langkah yaitu identifikasi potensi dan masalah, pengumpulan bahan, desain produk, pembuatan produk, validasi oleh ahli materi dan ahli media, revisi produk, produk akhir, serta uji coba terbatas. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI SMA Tunas Pelita Kota Binjai. Uji coba kelompok kecil menunjukkan bahwa buku saku ini Cukup layak dengan segi materi sebesar 60%, keterbacaan bahasa sebesar 50%, dan penyajian buku sebesar 55%. Uji coba kelompok besar menunjukkan bahwa buku saku ini layak dengan segi materi sebesar 87%, keterbacaan bahasa sebesar 91%, penyajian buku sebesar 90%, dan tampilan buku sebesar 91%. Secara keseluruhan, buku saku ini dianggap layak


Copyright © The Author (s) 2023

Journal of Sport Education (JOPE) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Keywords


Development, Injury, Student, School, Book

Full Text:

(PLAGIARISM) (ARTICLE)

References


Danardono, D., & Ariani, N. (2022). First Aid E-book for Injuries in Karate. Proceedings of the Conference on Interdisciplinary Approach in Sports in Conjunction with the 4th Yogyakarta International Seminar on Health, Physical Education, and Sport Science (COIS-YISHPESS 2021), 43, 236–241. https://doi.org/10.2991/ahsr.k.220106.045

Granello, D. H., Granello, P. F., Juhnke, G. A. (2022). 5 Self-Injury: Understanding Students Who Engage in Self-Harm.pdf. In Self-Injury (pp. 116–C5.P121). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780190059842.003.0005

Fidiastuti, H. R., & Rozhana, K. M. (2016). Developing Modul Of Microbiology Subject Through Biodegradation By Using The Pottencial Of Indigen Bacteria. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 2(2), 125–132. http://dx.doi.org/10.22219/jpbi.v2i2.3464

Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2007). Educational Research : An Introduction, Boston : Pearson/Allyn & Bacon, United States, 2007

Goossens, L., Verrelst, R., Cardon, G., & De Clercq, D. (2014). Sports injuries in physical education teacher education students. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 24(4), 683–691. https://doi.org/10.1111/sms.12054

Hendra, A., & Hariyadi, K. (2020). Pengembangan Media Peluru Karkas (Karet Bekas) Dalam Pembelajaran Tolak Peluru di SDN 1 Kelutan. Penjaga : Pendidikan Jasmani & Olahraga, 1(1), 25–29. https://jurnal.stkippgritrenggalek.ac.id/index.php/penjaga/article/view/61

Huda, N., Zuhroidah, I., Toha, M., Sujarwadi, M., & Jember Kampus Kota Pasuruan, U. (2021). Pelatihan Pertolongan Pertama Pada Kecelakaan (P3K) Pada Guru Pembina dan Anggota PMR. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 4(2), 323–328. https://www.ejurnalmalahayati.ac.id/index.php/kreativitas/article/view/3746

Tampi, S. M. ., & Olua, E. . (2023). Pelatihan Pertolongan Pertama Pada Cedera Olahraga Bagi Siswa Dan Guru Sekolah Dasar Di Sd Ypk Sion Padang Bulan Kota JayapurA. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 8468–8478. https://doi.org/10.31004/cdj.v4i4.19505

Junaedi, A., & Wibawa, M. (2021). Perancangan Buku Ilustrasi Panduan Pertolongan Pertama Cedera Olahraga Bola Basket. MAVIS : Jurnal Desain Komunikasi Visual, 3(1), 34–44. https://doi.org/10.32664/mavis.v3i1.545

Manik, J. W. H., Bisa, M., & Rahmansyah, B. (2021). Pencegahan Dan Penanganan Cedera Olahraga Pada Siswa Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 10 Cawang. Jurnal Fisioterapi Dan Rehabilitasi, 5(1), 69–75. http://dx.doi.org/10.33660/jfrwhs.v5i1.133

Mathew, S., Salman, P., Khurshid, S., & Luke, A. M. (2016). Awareness of First Aid Among Undergraduate Students in Ajman, UAE. IIOSR Journal of Dental and Medical Sciences, 15(6), 30–38. https://iosrjournals.org/iosr-jdms/papers/Vol15-Issue%206/Version-14/F1506143038.pdf

Meikahani, R. (2015). Pengembangan Buku Pengenalan Pertolongan dan Perawatan Cedera. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 11(April), 1. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji/article/view/8166

Mukherjee, S. (2014). Sports Injuries in University Physical Education Teacher Education Students: A Prospective Epidemiological Investigation. Jacobs Journal of Sports Medicine, 1(1), 1–10.

Mustafa, P. S., & Dwiyogo, W. D. (2020). Kurikulum Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan di Indonesia Abad 21. JARTIKA Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 3(2), 422–438. https://journal.rekarta.co.id/index.php/jartika/article/view/371

Nastiti, E. M., Darotin, R., & Ekaprasetia, F. (2023). Efikasi Diri Siswa Sekolah sebagai Layperson Pemberian Pertolongan Pertama Cedera. Jurnal Kesehatan, 12(1), 63–68. https://doi.org/10.46815/jk.v12i1.133

Neha, A., & Rajalakshmi, V. R. (2021). Self-efficacy and locus of control among school students. The International Journal of Indian Psychology, 9(3), 1–9. https://ijip.in/articles/self-efficacy-and-locus-of-control-among-school-students/

Nekada, C. D. Y., & Wiyani, C. (2020). Pelatihan pertolongan pertama pada kecelakaan untuk guru sekolah dasar se-kecamatan depok, sleman, diy. Jurrnal Pengabdian “Dharma Bakti", 3(2), 58–64. https://doi.org/10.35842/jpdb.v3i2.124

Pasaribu, M., Irvan, & Amir, A. (2022). Pengetahuan Cedera Olahraga pada Siswa MTsN Barito Selatan Kalimantan Tengah. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(1), 145–152.

Pfeiffer, R. P., Thygerson, A. L., & Palmieri, N. F. (2017). Sports First Aid and Injury Prevention. Jones & Bartlett Learning.

Mustafa, P. S. (2022). Buku Ajar Pertolongan Pertama. Insight Mediatama

Prasetiyo, N. A., & Perwiraningtyas, P. (2017). The development of environment based textbook in biology course at Tribhuwana Tunggadewi University. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 3(1), 19–27. https://ejournal.umm.ac.id/index.php/jpbi/article/view/3969

British Medical Association (2010). The BMA Guide to Sports Injuries. Dorling Kindersley Limited, Uk.,2010

Siregar, F. S., & Nugroho, A. (2022). Pengetahuan Atlet Terhadap Resiko, Pencegahan, Dan Penanganan Pertama Cedera Olahraga Bola Voli. Jurnal Olahraga Dan Kesehatan Indonesia, 2(2), 83–93. https://doi.org/10.55081/joki.v2i2.601

Siregar, I., Siregar, Y. I., Arima, P., Ardilla, R., & Damanik, I. (2023). Workshop Peningkatan Keterampilan Dasar Massage Cedera Olahraga Terhadap Guru Penjas Untuk Penanganan Pertama Pada Cedera Yang Dialami Siswa Sekolah Dasar Di SD Swasta IT Siti Hajar. Jurnal Bina Pengabdian Kepada Masyarakat, 3, 79–90.)

Strukčinskienė, B., Strazdienė, N., Norkienė, S., & Strukčinskaitė, V. (2015). Sport Injuries In Schoolchildren During Physical Education Classes And Their Prevention. HEALTH SCIENCES, 25(6), 56–59. https://doi.org/10.5200/sm-hs.2015.117

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta, Bandung.,2017.

Supriyadi, & Supriyono. (2014). Analisis Cedera Olahraga Dalam Aktivitas Pendidikan Jasmani Pada Siswa SMA Negeri 1 Nalumsari. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreations, 3(1), 23–27.

Surahman, F., & Yeni, H. O. (2019). Pengembangan Buku Ajar Mata Kuliah Renang Bagi Mahasiswa Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi. Journal Sport Area, 4(1), 218–229. https://journal.uir.ac.id/index.php/JSP/article/view/2413

Susanti, Y. T., & Sari, I. P. T. P. (2017). Pengetahuan Guru Pendidikan Jasmani Tentang Penanganan Cedera Olahraga Dengan Metode Protect Rest Ice Compression Elevation Support (PRICES) Di SMA / MA Negri Se- Kabupaten Kulon Progo Knowledge Of Physical Education Teacher On First Aid. 1–10.

Sutama, I. W., Astuti, W., Pramono, P., Ghofur, M. A., N., D. E., & Sangadah, L. (2021). Pengembangan E-Modul “Bagaimana Merancang dan Melaksanakan Pembelajaran untuk Memicu HOTS Anak Usia Dini melalui Open Ended Play” Berbasis Ncesoft Flip Book Maker. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 7(1), 91–101. http://www.jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/seling/article/view/736

Sutirta, H., Latulusi, A. A., & Jehambur, K. (2023). Sosialisasi tentang Pertolongan Pertama pada Kecelakaan (P3K) dan Cidera Olahraga pada Guru Pendidikan Jasmani Se-Kecamatan Wania. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(7), 4980–4983. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i7.2390

Tikna, Y. M., & Pratama, H. G. (2021). Pengembangan Media Buku Saku Penanganan Cedera Dan Macam-Macam Cedera Pada Siswa Ekstrakurikuler Bola Basket Putra SMAN 1 Gondang. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 2(2), 157–163. https://jurnal.icjambi.id/index.php/sprinter/article/view/120

Triyani, E., & Ramdani, M. L. (2020). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Pengetahuan Dan Keterampilan Pertolongan Pertama Cedera Olahraga Dengan Metode Prices Pada Anggota Futsal. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 377–384. https://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/4756

Usman, K., Aditya, R., & Helmi, B. (2019). Pengembangan Peralatan Modifikasi Atletik Pada Pembelajaran PJOK tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Stok Bina Guna Medan, 7(1), 1–7. https://jurnal.stokbinaguna.ac.id/index.php/JSBG/article/view/162/153

Widagdo, P. A. ., & Anggraeni, A. D. . (2023). PENERAPAN MEDIA AUDIOVISUAL PEACE TERHADAP PENGETAHUAN PENANGANAN CEDERA PADA ANAK SD NEGERI 1 TEJASARI DI PURBALINGGA. Jurnal Kesehatan Tambusai, 4(3), 4145–4152. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jkt/article/view/18595

Yuliandra, R., & Fahrizqi, E. B. (2019). Pengembangan Model Latihan Jump Shoot Bola Basket. Journal of SPORT (Sport, Physical Education, Organization, Recreation, and Training), 3(1), 51–55. https://doi.org/10.37058/sport.v3i1.750




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jope.6.1.60-71

Refbacks

  • There are currently no refbacks.