Responses of physical education students to teaching assistance program

Bayu Insanistyo, Yahya Eko Nopiyanto, Ipa Sari Kardi, Ibrahim Ibrahim

Abstract


(English)

Teaching assistance provides opportunities for students to develop their potential and interest in teaching in educational units in Indonesia. However, the implementation in the field of the teaching assistance program cannot be separated from various obstacles and various responses from students. This research aims to reveal the response of physical education students to the teaching assistance program in 2023. This research uses quantitative descriptive methods. The population in this study was 69 physical education students. The number of samples in the research was 38 students taken by random sampling. Data collection uses an instrument in the form of a questionnaire which has a validity of 0.511 – 0.877 and a reliability value of 0.969. Data analysis uses quantitative description with percentages classified into five categories. The research results showed that 17 students gave very good responses, 13 students gave good responses, 7 students gave responses in the sufficient category, and 1 student gave responses in the poor category. It can be concluded that physical education students responded positively to the implementation of the teaching assistance program in 2023.


(Indonesian)

Asistensi mengajar memberikan kesempatan kepada mahasiswa untuk mengembangkan potensi maupun minat untuk mengajar di satuan pendidikan di Indonesia. Namun, dalam pelaksanaan di lapangan program asistensi mengajar tidak terlepas dari berbagai hambatan dan berbagai respons dari mahasiswa. Tujuan penelitian ini adalah mengungkapkan respons mahasiswa penjas terhadap program asistensi mengajar pada tahun 2023. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini berjumlah 69 mahasiswa penjas. Jumlah sampel dalam penelitian adalah berjumlah 38 mahasiswa yang diambil secara random sampling. Pengumpulan data menggunakan instrumen berupa angket yang memiliki validitas sebesar 0,511 – 0, 877 dan nilai reliabilitas sebesar 0,969. Analisis data menggunakan deskriptif kuantitatif dengan persentase yang diklasifikasikan menjadi lima kategori. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sebanyak 17 mahasiswa memberikan respons yang sangat baik, 13 mahasiswa memberikan respons yang baik, 7 mahasiswa memberikan repons dengan kategori cukup, 1 mahasiswa memberikan repons dengan kategori kurang. Dapat disimpulkan bahwa mahasiswa pendidikan jasmani memberikan respons yang positif terhadap pelaksanaan program asistensi mengajar pada tahun 2023.

 

Copyright © The Author (s) 2023

Journal of Sport Education (JOPE) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Keywords


response, physical education, assistance, teaching, asistensi, penjas, mengajar, respons

Full Text:

(PLAGIARISM) (ARTICLE)

References


Akbar, A. (2021). Pentingnya kompetensi pedagogik guru. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 2(1), 23. https://doi.org/10.32832/jpg.v2i1.4099

Anggraini, S., Palupi, A., Hadi, K., & Arsyad, A. T. (2022). Analisis dampak program pertukaran pelajar merdeka belajar kampus merdeka terhadap mahasiswa internal. Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 3(2), 62. https://doi.org/10.36722/jaiss.v3i2.1025

Anwar, R. N. (2022). Anwar, R. N. (2022). Peran mata kuliah modul nusantara dalam peningkatan sikap toleransi mahasiswa program pertukaran mahasiswa merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 10(2), 646-655. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(2), 1106–1111. https://doi.org/10.47668/pkwu.v10i2.471

Arifudin, O., & Ali, H. R. (2022). Teacher personality competence in building the character of students. International Journal of Education and Digital Learning |, 1(1), 5–12. https://ij.lafadzpublishing.com/index.php/IJEDL/index

Arsyad, A. T., & Widuhung, S. D. (2022). Dampak merdeka belajar kampus merdeka terhadap kualitas mahasiswa. Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 3(2), 88. https://doi.org/10.36722/jaiss.v3i2.1027

Budhi, W., Chaerunisak, U. H., Khasanah, U., Putri, A. T., Dinarsih, D., Fadhya, N. A., Chichhi, C., & Rochmiyati, S. (2022). Tantangan implementasi merdeka belajar kampus merdeka pada mahasiswa universitas sarjanawiyata tamansiswa. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 6(3), 275–284. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/wacanaakademika/article/view/13492

Budi Bhakti, Y., Tola, B., & Triana, D. D. (2022). Aitpo (antecedent, input, transaction, product, outcomes): mixed model evaluasi cipp dan countenace sebagai pendekatan evaluasi program kampus mengajar. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 3(1), 11–24. https://doi.org/10.56806/jh.v3i1.61

Caruth, G. D. (2018). Student engagement, retention, and motivation: assessing academic success in today’s college students. Participatory Educational Research, 5(1), 17–30. https://doi.org/10.17275/per.18.4.5.1

Chrisyarani, D. D., Rahayu, S., Yulianti, Y., Meviana, I., Asmah, A., & Ladamay, I. (2022). Analisis dampak pengembangan dan implementasi kurikulum mbkm terhadap kepuasan mahasiswa fip unikama. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 6(1), 47–55. https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i1.6617

Demchenko, I., Maksymchuk, B., Bilan, V., Maksymchuk, I., & Kalynovska, I. (2021). Training future physical education teachers for professional activities under the conditions of inclusive education. Brain. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 12(3), 191–213. https://doi.org/10.18662/brain/12.3/227

Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi. (2020). Buku panduan merdeka belajar kampus merdeka.

Fairuzzia, F., Haryono, L. A., Reonaldo, F. G., & Tiatri, S. (2022). Mbkm mengajar di smp x dki jakarta : manfaat bagi mahasiswa. Seri Seminar Nasional Ke-IV Universitas Tarumanegara Tahun 2022 (SERINA IV UNTAR 2022), 415–422.

Fauzia, R., Fikri, M. A., Habibah, J. H., & Rakhmawati, N. A. (2023). Analisis perspektif mahasiswa sistem informasi its terhadap kurikulum merdeka belajar kampus merdeka. Jurnal Pendidikan, 24(1), 1–11. https://doi.org/10.52850/jpn.v24i1.8043

Fuadi, T. M. (2022). Konsep merdeka belajar-kampus merdeka (mbkm) : aplikasinya dalam pendidikan biologi. Prosiding Seminar Nasional Biotik, 9(2), 38. https://doi.org/10.22373/pbio.v9i2.11594

Hakim, A. (2015). Contribution of competence teacher (pedagogical, personality, professional competence and social) on the performance of learning. The International Journal Of Engineering And Science, 4(2), 1–12. www.theijes.com

Hasanah, U., & Khoirut Tobib, A. S. (2023). Esensi merdeka belajar kampus merdeka dan eksistensi mahasiswa berprestasi. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 14(3), 199–206. http://journal.ummat.ac.id/index.php/paedagoria/article/view/13999

Hervany, Q., Herkulana, H., & Ulfah, M. (2022). Pengaruh program plp 2 terhadap pengembangan kompetensi pedagogik mahasiswa pendidikan ekonomi fkip untan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 11(8), 1184. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/57726

Karlely, M., Razak, A., & Maulidya Djalal, N. (2023). Keterampilan manajemen waktu pada mahasiswa psikologi universitas negeri makassar yang menjalani program merdeka belajar kampus merdeka (mbkm) bkp proyek kemanusiaan. Social Philanthropic, 2(1), 44–51. https://doi.org/10.31599/sp.v2i1.2724

Maulida, M. N. (2023). Asistensi mengajar melalui program surabaya mengajar pada smp negeri 39 surabaya. JURNAL JPPMI Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Indonesia, 2(3), 66–72. https://jurnal.ugp.ac.id/index.php/jppmi/article/view/682

Novitasari, F., Ngadiman, & Sumaryati, S. (2013). Pengaruh ppl terhadap kesiapan mahasiswa prodi ekonomi fkip uns menjadi tenaga pendidik. Jupe UNS, 1(2), 1–13. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/ekonomi/article/view/2551

Nurhasanah, A., & Nopianti, H. (2021). Peran mahasiswa program kampus mengajar dalam meningkatkan kompetensi sdn 48 bengkulu tengah. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepasaa Masyarakat, 3(1), 166–173. http://journal.unilak.ac.id/index.php/SNPKM/article/view/8066

Putri, I. F., & Astutik, A. P. (2023). Implementasi merdeka belajar - kampus merdeka (mbkm) di universitas muhammadiyah sidoarjo. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 4(2), 125–136. https://doi.org/10.46963/asatiza.v4i2.936

Raibowo, S., Nopiyanto, Y. E., & Muna, M. K. (2019). Pemahaman guru pjok tentang standar kompetensi profesional. Journal Of Sport Education (JOPE), 2(1), 10. https://doi.org/10.31258/jope.2.1.10-15

Soedjono, S., Sudana, I. M., & Royana, I. F. (2023). Manajemen kompetensi profesional guru pendidikan jasmani sekolah menengah atas (sma). Journal of Physical Activity and Sports (JPAS), 4(1), 27–33. https://doi.org/10.53869/jpas.v4i1.190

Suherman, A. (2014). Pengembangan model program pelatihan profesi untuk meningkatkan kompetensi pedagogis mahasiswa pgsd penjas. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1), 138–146. https://doi.org/10.21831/cp.v1i1.1870

Suwanti, V., Suastika, I. K., Ferdiani, R. D., & Harianto, W. (2022). Analisis dampak implementasi program mbkm kampus mengajar pada persepsi mahasiswa. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(3), 814. https://doi.org/10.33578/pjr.v6i3.8773

Wolters, C. A., & Brady, A. C. (2021). College students’ time management: a self-regulated learning perspective. Educational Psychology Review, 33(4), 1319–1351. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09519-z




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jope.5.2.137-144

Refbacks

  • There are currently no refbacks.